ایتالیا
میان سال های 1450 و 1650 جهان تحولی اساسی را به خود دید که از آن به عنوان تولدی دوباره یا رنسانس یاد می کنند. این دوره و توجه جدید به علوم، در ایتالیا متولد شد.
گنبد برونلسکی
برونلسکی در رقابت بر سر طراحی گنبدی در فلورانس سبب تلنگری در توسعه آجرسازی ایتالیا گردید. در ساخت گنبد دو پوسته عظیم کلیسا سانتا ماریا، از دسته ای از الوارهای زنجیره ای شکل در بخش اصلی همراه با سنگ کاری استفاده کرده است.
صنعت آجرسازی در رنسانس ایتالیا
آجرسازی در زمان رنسانس کسب و کاری گسترده و متعاقبا سودآوری بوده است. در طی ساخت و ساز، چند صد هزار آجر به صورت ماهیانه مصرف می شده است.
آجرکاری در مقابل سنگ در معماری رنسانس ایتالیا
عمدتا معماری فلورانس به عنوان معماری سنگی به تصویر کشیده شده، اما این حرف در سطح ظاهری ساختمان ها درست است. از نظر مقادیر مصالح مصرف شده، آجر اهمیت بیشتری دارد. سنگ غالبا جنبه تزیینی داشته است. پوشاندن نما با سیمان و یا استفاده از ملات هم رنگ با آجر موجب سنگی به نظر رسیدن بنا می شده است.
سن ماریا آنتونیو
آجر و غنای باروک ایتالیا
باروک تا حدودی نشان دهنده پایان دوره خاصی از ساختمان های آجری در ایتالیاست. به منظور ایجاد مصالح پیوسته و تزئینات بیشتر، نازک کاری بی سابقه ای روی کار آمد. در این دوره آجر توسط گچ پوشیده می شد و نقش پنهانی در ساخت و ساز ایفا می کرده است که این امر سبب پایان دوران آجرهای آشکار گردید.
کلیسا سن کارلو در فرارا
توسعه تراکوتای ساختمانی در ایتالیا
صنعتگران شمال ایتالیا در قرن پانزدهم به تولید اشکال منحصر به فردی از تزئینات پرداختند. تراکتوتا مشابه آجرهای تزئینی بودند و مصالح مشابه آجر و سفال را شامل میشدند اما تفاوت در نحوه پرداختن آنها بود. این عناصر تزئینی قابلیت تبدیل به اشکال پیچیده را داشتند.
نمونه ای از تزئینات تراکوتا
انگلیس(الگوهای نقش الماسی انگلیسی رنسانس)
روش الگوسازی بر روی سطح یک دیوار و در رنگ های متضاد، نقش الماسی نامیده شده است.
کاخ همپتون کورت
تراکوتای انگلیسی
ظهور ناگهانی گونه جدید تراکوتای تزئینی تنها در 25 سال روی کار آمد.
برج لیر مارنی
دودکش های مارپیچ
طبیعت ضد آتش ساختارهای آجری این مصالح را برای ساخت شومینه و دودکش ایده آل می کرد. آجرهای خاص بصورت قالبی و دستی در ساخت دودکش ها استفاده میشده است. این سبک از طراحی دودکش عمرکوتاهی داشت.
دودکش های برج لیر مارنی
سقوط امپراتوری تیموریان و ظهور بخارا
در این دوره بزرگترین مجموعه ساختمانی در بخارا شامل مسجد، مدرسه و میدان شهری به وجود آمد. مدرسه میرالعرب دارای تزئینات سفالی در ورودی بنا دیده می شود و در بدنه آجرکاری و گچ کاری وجود دارد.
صفویان و رنسانس ایرانی
شاه عباس در قلب شهر اصفهان یک مربع مستطیل وسیع به هدف فضایی برای نمایش های مناسبتی احداث نمود. نام این فضا نقش جهان گردید. در اطراف آن حجره های آجری بازار ایجاد شده بود.
مسجد بزرگ که مرکز تمرکز میدان بود، ساختاری عظیم با تعداد بالایی آجر و کاشی ساخته شد.
مسجد شیخ لطف الله
عالی قاپو
پل ها، مسیرهای گذر دو طبقه که در مسیر بالا به ارابه ها اجازه گذر می داد و در زیر محل گذر پیاده، مغازه ها و چایخانه بود.
پل سی و سه پل
پس از سقوط صفوی نیز، جهان اسلام به آجر به عنوان یک ماده برای احداث ساختمان بهره گرفت.
دیوار بزرگ چین
دیوار مینگ به عنوان یک سازه محافظ که در نهایت پس از بازسازی های پی در پی به وجود آمد، عمدتا از آجر و یا سنگ
ساخته شده بود که امروزه یکی برجسته ترین سازه ی جهان است.
همچنین شما میتوانید در مورد آجر مقالات بیشتری را مطالعه نمایید.
برگرفته از کتاب “آجرمیراثی جهانی”
بسیار آموزنده بود و خلاصه و مفید بود
سپاس از همراهی شما