ایوان، مهتابی، رواق، حیاط ، صفه
“ایوان، مهتابی، رواق، حیاط ، صفه” و فضاهایی از این دست معماری گذشته ی ما را از کالبد بودن به “مفهومی معناگرا” تبدیل کرده بودند. زندگی صرفا در پشت دیوارها محصور نشده بود بلکه در ورای آن جریان داشت و روح مکان به معنای واقعی درون فضا احساس میشد؛ بر خلاف امروزه که معماری جایگاه فضاهایی تو در تو که بدون توجه به نیازهای روحی آدمی طراحی و ساخته می شوند شده است.
یکی از دلایلی که جامعه امروزی دچار فقدان هویت شده تغییر اساسی فرم مکان زندگی و زندگی ماشینی برآمده از آن می باشد. معماران بیشتر از اینکه به دنبال طراحی فضا بر مبنای اصول روان شناسانه و هویتی باشند سعی در همراهی با سوداگران ملک در جهت بیشترین استفاده از ساخت کالبد را دارند.
عوامل بسیاری در بروز این سبک از ساخت و ساز و تغییر نگرش مردم نسبت به واژگان ساختمان تاثیرگذار هستند که از جمله ی آن ها می توان به عدم وجود نظامی مدون و آینده نگر در برنامه ریزی “ساخت و تعریف واژگان” اپارتمان اشاره کرد.
مفهوم اشکال معماری
ساخت مفهومی شکلی از معماری است که در برگیرنده ی اجزای ساختمان می باشد که در گذشته بر مبنای نیازهای ساکنین، کاربری بنا و جایگاه بنا در شهر شکل می گرفت؛ برای مثال می توان به تفاوت بین یک ساختمان با کاربری مسکونی و یک ساختمان با کاربری مذهبی یا تجاری اشاره کرد که در اجزاء متفاوت از یکدیگر بودند اما همگی از نظم و قانونی مشخص پیروی می کردند که هارمونی متناسبی را به اجزای شهر می بخشید.
مقصود از واژگان همان تعابیر کاربران فضا نسبت به مفاهیم می باشد. برای مثال تعریف عام استفاده کنندگان نسبت به واژه ی زیبایی چه در نمای بنا و چه در اجزای بنا تغییر کرده است.
همچنین اجزای معماری ایرانی بیشتر به عنوان عناصری هستند که فقط می توانند یادآوری ای از بناهای قدیمی را داشته باشند زیرا کلیت تحت تاثیر جزئیات قرار می گیرد در صورتی که در گذشته طبق صحبت های سطر فوق بر عکس بوده است. همه ی این عوامل کاربران را دچار اغتشاشات ذهنی می کند و مانع ادراک صحیح و یکپارچه نسبت به فضا می شود.
احیاء بناهای فرسوده و قدیمی
چند سالی است که در ایران فرهنگ باز زنده سازی و احیای بناهای فرسوده و تاریخی باب شده است و معماران قدم در این راه نهاده و آثار بسیار زیبایی را از خود بر جای گذاشته اند. ساختمان هایی که در گذشته محل زندگی چند خانوار بوده اند امروزه تبدیل به مقاصد گردشگری و هتل هایی شده اند که بسیاری از توریست های خارجی با قیمت هایی مناسب می توانند چند شب را در آنجا بگذرانند و با آثار و حال و هوای معماری و فرهنگ ایرانی بیشتر اشنا شوند.
خانه طباطبایی ها
نمونه های زیادی از این اثار در شهرهای ایران به ویژه شهرهای کویری یافت می شود که یا نام هتل گرفته اند یا اقامتگاه بومگردی.
آنچه که برای یک توریست و کاربر این فضاها جالب می باشد ارتباط قوی محیط داخلی بنا و حیاط آن می باشد که در زندگی روزمره موضوعی بسیار کم رنگ شده است.
حفظ ، نشر و توسعه این اثار رسالتی بر دوش معماران و عوامل برنامه ریز است که اهتمام ورزیدن بر آن می تواند نقشی اساسی در معرفی میراث تمدن ایران داشته باشد.
خانه عامری ها
تهیه شده در :
مقاله عالی بود.تشکر از نشر
کاملا درسته در حال حاضر ساختن آپارتمان بدون در نظر گرفتن حس مکان، صورت گرفته است که در این دنیایی که با بیماری کرونا روبرو شدیم دقیقا این مشکلات کاملا حس شد.
کاملا درسته