مصالح بازیافتی با الهام از معماری سنتی
مفهوم خانه برای شما چیست؟ آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید؟
ابتدا مفهوم خانه را از دیدگاه برخی بزرگان بیان می کنیم:
خانه تنها مکانی است که اولین تجربه های بی واسطه با فضا در انزوا و جمع در آن صورت می گیرد . خلوت با خود , همسر، فرزندان و دیگران، همه و همه بی تعرض غیر در آن ممکن می گردد.(تادائو آندو)
خانه به تعبیر من مکانی است که تمام عالم را در خود جای می دهد . از نظر من مفهوم خانه در معماری معاصر، نور بیشتر است؛ در طراحی مسکونی سمت و سویی که دنبال می کنم حس وجود است.(مایومی میاواکی)
خانه برای زیستن است نه برای نگریستن . بنابراین کاربردشان مهمتر از شکل ظاهریشان می باشد, مگر آنکه هر دو نکته در یک خانه جمع شده باشد. (فرانسیس بیکن)
در فرهنگ کهن ایرانی خانه موضوعی بسیار مهم بوده و مبنای ساختار فرهنگی اجتماعی جامعه ایرانی بر آن استوار شده است.
خانه صبا
خانه ای که توانست، جایزه بین المللی شیکاگو، یکی از معتبرترین و قدیمی ترین جوایز معماری در دنیا را از آن خود کند وهمچنین این بنا توانست سال قبل نیز رتبه سوم جایزه معمار را در سال 1394 برای خود به ثبت برساند.
خانه ای در دل پایتخت، در شهری پر ازدحام و شلوغ که توسط معماران سارا کلانتری و رضا صیادیان طراحی شده است.در این پروژه سعی برآن شده است که به احیای مفهوم خانه ایرانی پرداخته شود.
ویژگی های خانه صبا
مجموعه مسکونی صبا شامل بیست و چهار واحد مسکونی آپارتمانی است که شامل دو واحد یک صدو بیست و یک صدو چهل متری و در شش طبقه مسکونی و دو طبقه مشاعات طراحی و ساخته شده است. زمین پروژه هزار متر مربع و زیر بنای کلی چهار هزار و نهصد و شصت متر مربع می باشد.
نمای رو به خیابان به گونه ای طراحی شده که توسط ساکنین آن قابل کنترل باشد؛ به عبارتی با نمایی هوشمند مواجه هستیم. این نمای دو پوسته، که تعامل زیبایی با محیط پیرامونی دارد از یک لایهی شفاف و یک لایهی چوبی متحرک تشکیل شده است.
چوبهای اشباع شده که ارتفاع تقریبی آن ها 2.40 است در ریلی قرار گرفته و بصورت دستی کنترل میشوند تا میزان نور و سایه دلخواه را تامین کند. میزان باز و بسته بودن لایهی دوم که پنجره های دو جداره سرتاسری است تابعی از نیاز ساکن خانه به نور، حریم و دید است.دو پوسته بودن نمای رو به خیابان از تبادل حرارت مابین داخل و خارج نمای رو به باغ ترکیب الهام بخشی از جداره سازی باغ های ایرانی و سبزینگی اطراف آن را دارد .
جعبه های گل از یک طرف جان پناه بالکن هستند و از طرف دیگر به صورت دیوارهای یکپارچه باغ را به بام متصل می کند. نمای جنوبی نیز همانند نمای شمالی از تبادل حرارت و اتلاف انرژی جلوگیری می کند.
آبیاری گل ها توسط آبهای جمع آوری شده ساختمان و آب باران به صورت قطره ای و هوشمند تامین می گردد.
توجه به طبیعت و پایداری
یکی از معیارهای طراحی سنتی بناهای مسکونی توجه به شرایط اقلیمی و مصالح بوم آورد است. بنابراین از مصالح باز مانده از تخریب بنای قبلی مانند شکل زیر که از چوب های راه آهن مجددا بعد از 40 سال که کنار گذاشته شده بود در کف حیاط دوباره پرداخت شده و استفاده گردید.
تمام مصالح این ساختمان چوب، آجر،ورق آهن و سنگ از منابع محلی و بومی سازگار باطبیعت تهیه گردیده است.
به نوعی می توان گفت بهره گیری از مصالح بازیافتی و یا استفاده مجدد از مصالح دور ریخته شده یکی از مهم ترین رویکردهای سازماندهی فرم و نمای بنا است.
حیاط این بنا با بهره گیری از عناصر سبز در جداره های حیاط، استفاده از آب، آجر و نحوه چیدمان آن سعی داشته است که الهام بخش حیاطی ایرانی برای ساکنین آن باشد.
نگارنده :مهندس معصومه سیمرغ
جالب بود
سپاس