افق ما ، شهر روشن فرداست

اکسسوری چیست وکاربرد آن در دکوراسیون داخلی

در طراحی و دکوراسیون داخلی هر فضایی از جمله محل کار و زندگی، چگونگی استفاده از المان‌های مختلف است که موجب شکل گیری یک طراحی خوب یا بد می‌شود. اکسسوری‌ها بسته به مکان مانند پذیرایی؛ اتاق خواب یا حتی سرویس بهداشتی انواع مختلفی دارند؛ اما اکسسوری‌ها این وسط چه نقشی دارند؟ اکسسوری‌ها هر چند که شاید از نظر اندازه کوچک باشند اما در صورت استفاده درست و از نظر نوع و مکان، می‌توانند بسیار در دکوراسیون و چیدمان داخلی منزل به شما کمک کنند. در هر صورت، اینکه اکسسوری مدرن و کلاسیک چیست و چگونه باید از آن‌ها استفاده کرد از جمله موضوعاتی هستند که در ادامه این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

اکسسوری چیست ؟

اکسسوری یک لغت انگلیسی است که به صورت مستقیم وارد زبان فارسی شده است ولی خب معنای لغوی آن «لوازم جانبی» است.

در پاسخ به پرسش مبنی بر این که اکسسوری چیست باید بگوییم که اکسسوری در هر زمینه‌ای می‌تواند تعریف خاص خود را داشته باشد. اکسسوری برای منزل شامل آن دسته از وسایل ریز و درشتی می‌شود که وجود آن‌ها برای زندگی الزامی نیست و صرفاً با هدف ارتقای سطح زیباشناختی فضای مورد نظر از آن‌ها استفاده می‌شود.

اکسسوری چیست وکاربرد آن در دکوراسیون داخلی
فایده استفاده از اکسسوری در چیست؟

بعد از پاسخ به پرسش اکسسوری چیست شاید برای بسیاری این سؤال پیش آید که واقعاً دلیل و فایده استفاده از اکسسوری‌ها در چیست. دکوراسیون و چیدمان داخلی یک خانه همیشه پر خرج خواهد بود. اکسسوری‌ها این امکان را به شما می‌دهند که با یک هزینه کم و بدون هیچ‌گونه زحمتی و صرفاً با چند انتخاب مناسب، سطح چیدمان داخلی منزل خود را ارتقا دهید.
استفاده از اکسسوری‌ها باعث گرم‌تر شدن فضای منزل و پر کردن قسمت‌های خیلی خالی در دکوراسیون منزل می‌شوند. همچنین به دلیل کم هزینه بودن یکی از عناصر پرطرفدار در دکوراسیون داخلی هستند. استفاده از محصولات اکسسوری می‌توانند کمبود رنگ خاصی برای ایجاد بالانس و تعادل رنگ بصری را جبران کنند. علاوه بر جنبه زیباسازی اکسسوری‌ها، استفاده از آن‌ها باعث رفع نقص‌ها، کمبودهای تعادلی و ایجاد حس غیریکنواختی نیز می‌شود.

اکسسوری چیست وکاربرد آن در دکوراسیون داخلی

انواع اکسسوری از نظر نقش

یک اتاق گرم و بدون اکسسوری جذاب نخواهد بود. اکسسوری شخصیت، جذابیت و فردیت را به یک اتاق وام می‌دهد. انتخاب و آرایش اکسسوری‌های مختلف توسط هر فرد نشان دهنده علاقه و حساسیت وی به یک طراحی و چیدمان خوب خواهد بود؛ اما اکسسوری باید در وهله اول از چیدمان و تم کلی اتاق یا هر فضایی که در آن قرار دارند پیروی کند. لوازم جانبی باید به یکپارچگی و انسجام اتاق کمک کنند.

 

برخی از آن‌ها عملکردهای خاصی دارند و برخی دیگر صرفاً تزئینی هستند. اکسسوری‌های کاربردی ممکن است شامل ساعت و لامپ و لوازم اکسسوری تزئینی نیز شامل قاب عکس‌ها، مجسمه، آینه‌ها، گلدان و گل باشند. لامپ‌هایی که انتخاب می‌کنید باید نور کافی، نه کم و نه زیاد داشته باشند. ساعت‌ها نیز باید زمان را دقیق نشان دهند و طراحی آن‌ها به گونه‌ای باشد که خواندن آن‌ها آسان است. در همه موارد، شکل، رنگ و بافت باید با روح اتاق هماهنگ باشد.

اکسسوری چیست وکاربرد آن در دکوراسیون داخلی

۱۰ اکسسوری مهم برای منزل

بعد از پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه اکسسوری چیست بد نیست به معرفی اصلی‌ترین انواع اکسسوری هم بپردازیم. در ادامه به معرفی مهم‌ترین اکسسوری‌ها برای دکوراسیون داخلی منزل و چگونگی انتخاب و استفاده از آن‌ها می‌پردازیم.

کتاب و مجله

کتاب‌ها و مجلات در واقع لوازم جانبی نیستند اما وقتی از آن‌ها به صورت تزئینی یا در تعداد زیادی در یک اتاق استفاده می‌شود می‌توان آن‌ها را جزء اکسسوری‌ها قلمداد کرد. نمایش کتاب، عمق و همچنین شخصیت را به یک اتاق می‌افزاید و به خوبی می‌تواند علائق مالک را نشان دهد.اکسسوری چیست وکاربرد آن در دکوراسیون داخلی
بیشتر کتاب‌ها روی قفسه‌های کتاب قرار می‌گیرند که انعطاف‌پذیری بالایی را نیز دارند. قفسه‌های کتاب اغلب می‌توانند به صورت‌های مختلفی تنظیم شوند تا هم کتاب‌های بلند و هم کوتاه را در خود جای دهند. کتاب‌های سنگین‌تر را روی قفسه‌های پایین قرار دهید. لازم نیست همه کتاب‌ها به صورت عمودی قرار بگیرند و بعضی را برای تنوع به صورت افقی قرار دهید.

ساعت

یک ساعت جالب نه تنها یک لوازم جانبی بزرگ بلکه یک مرکز توجه در فضای پذیرایی و هال باشد. ساعت‌های مدرن از طرح‌ها و مواد غیر معمول مانند مکعب‌ها یا کره‌های شیشه‌ای با دکوراسیون‌های مدرن هماهنگ هستند. برخی از ساعت‌های سنتی و کلاسیک با طراحی بسیار پیچیده‌ای که دارند می‌توانند برای دکوراسیون‌های سنتی مناسب باشند. ساعت‌های مدرن به سادگی شدید گرایش پیدا کرده‌اند.اکسسوری چیست وکاربرد آن در دکوراسیون داخلی

انواع کلکسیون‌ها

کلکسیون خود را به یک بخش اساسی از دکوراسیون خود تبدیل کنید. آن را به صورت جذاب مرتب کنید. کلکسیون‌ها باید با روشی سازمان یافته به نمایش درآیند و نباید فضای اتاق آن را مختل کنند. اطمینان حاصل کنید که این کلکسیون‌ها هر چی که هستند حتماً با هم از نظر رنگ و هم با پس زمینه و تم اتاق هماهنگ باشند. کلکسیون‌ها را می‌توان روی دیوارها یا قفسه‌ها تنظیم کرد.اکسسوری چیست وکاربرد آن در دکوراسیون داخلی

چراغ‌ها

لامپ‌های مناسب و تجهیزات روشنایی در تعیین شخصیت‌های مختلف یک اتاق بسیار مهم هستند. اگرچه جنبه عملکردی باید در انتخاب آن‌ها مورد توجه اصلی باشد، اما انتخاب طرح‌هایی که بر روح و روان اتاق تأکید دارند هم نباید کم اهمیت جلوه داده شوند.اکسسوری چیست وکاربرد آن در دکوراسیون داخلی
اتاق‌های رسمی معمولاً به لامپ‌هایی با نوع خاصی از ظرافت احتیاج دارند. آن‌ها ممکن است بسیار ساده باشند، اما رنگ‌ها و بافت‌ها باید از غنایی برخوردار باشند که با سبک و سیاق رسمی در ارتباط باشند. اتاق‌هایی که به سبک‌های غیررسمی‌تر تزیین شده‌اند، باید دارای لامپ‌هایی باشند که دلالت بر لوکس بودن دارند. برای مثال چوب، سفال و مس. اتاق‌های مدرن خواهان لامپ‌های مدرن اما ساده هستند که چوب جلا یافته با رنگ‌های زیبا و الگوهای دانه‌ای از جنس فلزات، چینی، سفال، شیشه و چرم گزینه‌های مناسبی هستند. وقتی چندین لامپ انتخاب می‌شوند باید با یکدیگر هماهنگی و همخوانی داشته باشند.

آیینه‌ها

در برخی از بخش‌های منزل مانند اتاق خواب و رختکن، آینه‌ها ضروری هستند. در بخش‌های دیگر، آیینه‌ها تزیینی‌تر هستند. به بیانی ساده، آینه‌ها احساس جادار بودن را به وجود می‌آورند. گاهی اوقات یک دیوار کامل با یک آیینه پوشانده می‌شود. در دکوراسیون‌های مدرن، آینه‌ها اغلب بدون قاب استفاده می‌شوند. سبک و دکوراسیون‌های سنتی معمولاً از یک قاب چوب یا فلز در یک طراحی مشخص استفاده می‌کنند. آینه‌ها باید با توجه به فضای دیوار و مبلمان انتخاب شوند.

اکسسوری چیست وکاربرد آن در دکوراسیون داخلی

عکس و تابلو

در صورت انتخاب مناسب و استفاده در مکان‌های ایده آل، می‌توانند شخصیت و ماهیت اتاق را به میزان قابل توجهی ارتقا ببخشند. تابلوهایی از مناظر طبیعت، مناظر دریایی، صحنه‌های خیابانی و گل هنوز هم از گزینه‌های محبوب برای اتاق‌ها و فضاهای سنتی است. این دسته از تابلوها و تصاویر، بسته به تفسیری که از آن‌ها ارائه می‌شود و همچنین رنگ آن‌ها می‌تواند در محیط رسمی و غیر رسمی مورد استفاده قرار گیرند.

اکسسوری چیست وکاربرد آن در دکوراسیون داخلی
پرتره‌ها معمولاً کاملاً رسمی هستند. در حالی که تصاویر از حیوانات بیانی غیررسمی را ابراز می‌کنند. رنگ و بافت تصاویر باید با دیگر المان‌های استفاده شده در اتاق هماهنگ باشد. اندازه و شکل یک تصویر باید با قسمت دیواری که روی آن آویزان خواهد شد و همچنین مبلمان قرار داده شده در مقابل دیوار کاملاً در ارتباط باشد. گروه بندی چندین عکس به جای استفاده از تنها یک عکس، اغلب جلوه‌ای جذاب‌تر خواهد داشت.

گل و گیاه

گل و گیاه‌ها را می‌توان تقریباً در هر مکانی در خانه یا آپارتمان قرار داد البته به شرط آنکه از نور کافی برخوردار و محیط برای رشد آن‌ها مساعد باشد. گیاهان به دلیل رطوبت زیاد معمولاً در حمام‌هایی با نور مناسب به خوبی رشد می‌کنند. از گل و گیاه می‌توان برای پر کردن فضای پشت پنجره یا حتی به عنوان تقسیم کننده اتاق استفاده کرد.

اکسسوری چیست وکاربرد آن در دکوراسیون داخلی
گیاهان باید بر اساس تنوع، شکل و علاقه‌ای که فرد آن‌ها دارد انتخاب شوند. آن‌ها باید در گلدان‌هایی جذاب قرار بگیرند تا طرح رنگ اتاق را تکمیل کنند.

مجسمه

مجسمه‌ها می‌توانند از جنس سنگ، چوب، فلز، عاج، سفال، پلاستیک یا شیشه و با اشکال و اندازه‌های مختلف باشند. در هنگام انتخاب مجسمه‌ها، بیشتر به دنبال طراحی مناسب، استفاده صاف و ساده از مواد و کیفیت آن‌ها باشید. مسلماً مجسمه‌های سنگی و فلزی می‌توانند جنبه‌ای مدرن‌تر داشته باشند.

اکسسوری چیست وکاربرد آن در دکوراسیون داخلی

سخن آخر

اکسسوری‌ها از جمله المان‌هایی در دکوراسیون داخلی بخش‌های مختلف خانه از جمله اتاق‌خواب‌ها، هال و پذیرایی، سرویس‌های بهداشتی و راهروها به شمار می‌رود که به ساده‌ترین روش می‌توانند به تغییرات بعضاً بزرگی در طراحی و معماری داخلی منجر شوند. در این مقاله سعی شد به پرسش اکسسوری چیست پاسخ داده شود و مروری بر مهم‌ترین اکسسوری‌ها برای داخل منزل داشته باشیم.
منبع:hmhub

دیدگاه ها

    احمد
    24 Nov 2020 12:38pm

    مطالبتون درارتیاط با اکسسوری ها بسیار مفید بود و تو کارم بهم خیلی کمک کرد.ممنون ازتون.

    0
    0
      تحریریه روشابوم
      25 Nov 2020 9:49am

      ا این که با ما هستید متشکریم

      0
      0
    رضا
    25 Nov 2020 8:28am

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    بسیار کاربردی و مفید، تو یکی از کارهام تونستم از متنتون استفاده کنم.متشکرم

    0
    0
      تحریریه روشابوم
      25 Nov 2020 9:48am

      دورود برشما

      0
      0

دیدگاه بگذارید


Warning: getimagesize(/home/roshab/domains/roshaboom.com/public_html/wp-content/uploads/2019/05/خانه-سنگی-2.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /home/roshab/domains/roshaboom.com/public_html/wp-content/themes/businesslounge/rt-framework/functions/rt_resize.php on line 212

Warning: getimagesize(/home/roshab/domains/roshaboom.com/public_html/wp-content/uploads/2019/05/خانه-سنگی-2.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /home/roshab/domains/roshaboom.com/public_html/wp-content/themes/businesslounge/rt-framework/functions/rt_resize.php on line 212

Warning: getimagesize(/home/roshab/domains/roshaboom.com/public_html/wp-content/uploads/2020/07/MEARI-ROSHBOOM-2--scaled.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /home/roshab/domains/roshaboom.com/public_html/wp-content/themes/businesslounge/rt-framework/functions/rt_resize.php on line 212

Warning: getimagesize(/home/roshab/domains/roshaboom.com/public_html/wp-content/uploads/2020/07/MEARI-ROSHBOOM-2--scaled.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /home/roshab/domains/roshaboom.com/public_html/wp-content/themes/businesslounge/rt-framework/functions/rt_resize.php on line 212

    روشا بوم فردا
    RoshaBoom

    آدرس

    تهران
    مسیر اول “میدان المپیک ،بلوار المپیک خیابان ساحل کوچه 51 پلاک 39 طبقه سوم

    مسیر دوم ” بزرگراه حکیم شرق به غرب بعد از المپیک اولین خیابان -کوچه 51 پلاک 39 طبقه سوم

    تلفن

    021-44177864

    ایمیل

    Roshaboom@yahoo.com