افق ما ،

عکاسی مناظر شهری در شب

Jimmy Mcintyre یک عکاس و مربی عکاسی می‌باشد. عکس‌های او در مجلات محلی و ملی مختلفی به چاپ رسیده‌ است. دوره‌های آموزشی ترکیب دیجیتال (Digital Blending) و ویرایش عکس جیمی را می توان‌ روی سایت رسمیش یافت.

عکاسی مناظر شهری در شب

چگونه عکس‌های خیره کننده از مناظر شهری در شب و ساعات طلایی ثبت کنیم

این پنجمین بار بود که در ساعت ۴صبح از این تپه بالا می‌رفتیم. در چهار بار قبل به خوبی موفق به دیدن نور خورشید بر افق آسمان هنگ کنگ نشده بودیم.

خسته و گشنه بودیم و با بدنی آکنده از نیش حشرات انتظار ظاهر شدن نور خورشید از لا به لای ابرها را می‌کشیدیم.

واقعا شک داشتیم که موفق به دیدن طلوع خورشید بشویم.

ولی در نهایت ایمان و صبوری ما توسط درخشش نارنجی رنگ نور خورشید که از بین ابرها به چشم میخورد پاداش داده شد.

ما سریعا آماده عکاسی شدیم. خورشید ده دقیقه بعد ناپدید شد. حتی همان چند لحظه کوتاه هم ارزش ساعت‌ها و روز‌ها صبرمان را داشت.

بعد از عکاسی تا صبح به تماشای بیدار شدن شهر نشستم.

و بار دیگر به یاد آوردم که چقدر از عکاسی مناظر شهری لذت می‌برم. این عکسی است که آن روز ثبت کردم:

عکاسی مناظر شهری در شبهیچ چیزی با انرژی و هیاهوی شهر‌های بزرگ برابری نمی‌کند. در آن شما می‌توانید انواع مختلفی از حالات و صحنه‌ها را ثبت نمایید.

در گذر سالهای کاریم من افتخار این را داشتم که از شهرهای زیبایی در آمریکای جنوبی، ایالت متحده، اروپا و آسیا عکس بگیرم.

حال در اینجا قصد دارم نکاتی در مورد عکاسی مناظر شهری را با شما به اشتراک بگذارم:

عکاسی را در مد تقدم دیافراگم انجام دهید

برای پیشرفت در عکاسی باید تمامی مدهایی که دوربین‌تان از آن برخوردار است را امتحان کنید.

دو تا از مدهای متداول برای بسیاری از عکاسان مد تقدم دیافراگم (Aperture Priority یا AP) و مد دستی (Manual یا M) می‌باشد. تقدم دیافراگم به راحتی اکثر نیازهای شما برای عکاسی از مناظر شهری را مرتفع می‌سازد. به طور کلی در این مد شما می‌توانید همه‌ی المان‌های دوربین به جز سرعت شاتر را تنظیم نمایید.

این مد مزیت‌های بسیاری به نسبت مد خودکار دارد.

برای نمونه در وضعیت‌های کم نور مد خودکار ایزو را افزایش داده و سرعت شاتر را کاهش می دهد و از اینرو عکس حاصله نویز بسیاری پیدا می‌کند.

ولی در مد تقدم دیافراگم شما می‌توانید به طور دستی ایزو را تنظیم کرده و آن را در مقدار پایینی حفظ کنید و با استفاده از یک دیافراگم مناسب، سرعت شاتر افزایش می‌یابد تا نور کم محیط را جبران کند.

به این صورت شما عکس شارپتر و واضح‌تری خواهید داشت.

استفاده از براکتینگ نوردهی (exposure bracketing) برای عکاسی از صحنه‌هایی با کنتراست بالا

به علت وجود نور مصنوعی در مناظر شهری به نسبت مناظر طبیعی از دامنه دینامیک (dynamic range) وسیع‌تری برخوردارند. معمولا تفاوت بزرگی بین بخش‌های روشن و تیره‌ی عکس‌هایمان وجود دارد. دوربین‌های ما قادر به ثبت صحنه‌هایی که چنین کنتراست بالایی دارند نیستند.

برای حل این مشکل شما باید از صحنه‌ی مورد نظرتان چند عکس با نوردهی‌های مختلف ثبت نمایید.در غیر این صورت ممکن است در عکستان ناحیه‌های بسیار روشن و یا بسیار تاریک زیادی ببینید.

عکاسی با نوردهی‌های مختلف براکتینگ (bracketing) نام دارد. اگر با براکتینگ نا آشنا هستید، در گوگل نام دوربین خود را در کنار عبارت “Auto-Bracketing” بنویسید تا مطمئن شوید دوربین شما از براکتینگ خودکار پشتیبانی می‌کند یا خیر.

کلوز آپ از نوردهی پایه یا اصلی – نوردهی ناکافی (under exposed) و نوردهی بیش از حد (over exposed) روی عکس نشان داده شده است.

چهار نوردهی براکت

عکس نهایی بعد از ترکیب نوردهی با ماسک‌های روشنایی – luminosity masks

برای ثبت این عکس من از ۷ نوردهی مختلف را استفاده کردم ولی فقط ۴ تا از آنها مفید بودند.

برای ساختن عکس‌های شارپ و واضح توصیه می‌کنم که حتما از luminosity masks استفاده کنید.

همچنین از اینجا می‌توانید اکشن‌های luminosity masks را به همراه تعدادی اکشن کاربردی فتوشاپ دانلود نمایید.

نورهای شهری در نوردهی اصلی بیش از حد روشن بودند و در عین حال درختان پیش زمینه بیش از حد تیره شده بودند.

من از دو نوردهی کمتر برای کاهش این نورها استفاده کردم.

همانطور که می‌بینید در عکس نهایی نورها همچنان درخشان هستند.

باید توجه داشته باشید که بیش از حد عکس را تیره نکنید، چون نورها یکی از المان‌های اصلی مناظر شهری هستند و می‌توانند به صحنه‌ شما انرژی زیبایی بخشند.

در نهایت من از یک نوردهی روشنتر استفاده کردم تا جزئیات پیش زمینه معلومتر شوند.

فوکوس دستی الزامی است!

پیشرفت سرعت و وضوح اتوفوکوس در لنزهای مدرن شگفت انگیز است.

ولی از آنجایی که در این نوع عکاسی زمان لازم را داریم و نگرانی برای ثبت تصویر اشیای متحرک وجود ندارد، بهترین انتخاب، فوکوس دستی می‌باشد.

فوکوس دستی عکس‌های شارپتری را به نسبت اتوفوکوس تولید می‌کند. وقتی نور کاهش می‌یابد اتوفوکوس کاربرد خود را از دست می‌دهد.

عکاسان مبتدی گاها فکر می‌کنند که فوکوس دستی بر نگاه کردن صحنه از منظره یاب تکیه دارد. با وجودی که اینکار ممکن است، ولی انجام آن در صورت دور بودن نقطه‌ی فوکوس بسیار دشوار می‌باشد.

برای فوکوس دستی دوربین را بر مد نمای زنده یا Live View قرار داده و از دکمه‌ی ذره بین استفاده کنید تا بر ناحیه‌ی فوکوس زوم نمایید. سپس به آرامی حلقه‌ی فوکوس را بچرخانید تا به تصویر مورد نظرتان دست یابی

دنباله‌های زیبای نور را ثبت کنید

دنباله‌های نور بُعد خارق العاده‌ای به عکس‌های شما می‌بخشند. همچنین ثبت و ویرایش آنها بسیار ساده است.

ابتدا به طور معمول از صحنه عکس بگیرید. سعی کنید عکس تا جایی که می‌توانید شارپ باشد و اصلا به دنباله‌های نور ماشین‌ها فکر نکنید.

سپس باید سرعت شاتر را افزایش دهید. به این صورت می‌توانید دنباله‌های بلند و زیبای نور را ثبت نمایید. برای اینکار شما می‌توانید از دیافراگم بسته‌تری استفاده کنید.

سرعت شاتر را بر ۲۵ الی ۳۰ ثانیه قرار دهید.

حالا هر تعداد عکسی که می‌خواهید بگیرید ولی زمان بندی را درست انجام دهید تا دنباله‌های نور ثبت شوند.

در پایان ممکن است نوردهی‌های بسیاری خوبی بدست بیاورید.

برای خلق عکس بالا از شش نوردهی مختلف استفاده شده است.

عکاسی از پشت شیشه

تمامی عکاسان مناظر شهری در طول فعالیتشان خواه ناخواه با چالش عکاسی از پشت شیشه مواجه خواهند شد.

شما می‌توانید بهترین مناظر را از پشت شیشه‌های طبقه‌های بالایی ساختمان‌های بلند مشاهده کنید.

متاسفانه شیشه‌ها گاها کثیف هستند و همچنین مقدار قابل توجهی از نور داخلی محیط را به لنز انعکاس می دهند که موجب پدید آمدن فلیر (Flare) یا سافت شدن عکس‌ها می‌گردد.

راه‌های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد! اول برای مقابله با نور داخلی شما باید تا حد امکان لنز را نزدیک شیشه نگه دارید و سپس با یک پارچه‌ی تیره آن را محاصره کنید.

شما می‌توانید تجهیزات تخصصی اینکار را خریداری نمایید ولی من برای ثبت عکس فوق از یک روسری استفاده کرده‌ام که توانسته به خوبی از برخورد نور داخلی به لنز جلوگیری کند.

برای جلوگیری از دیده شدن کثیفی پنجره در عکس یک تکنیک بسیار ساده وجود دارد.

از دیافراگم بازتری استفاده نمایید. همانطور که می‌دانید اگر کثیفی یا خاکی روی لنز وجود داشته باشد در صورت بسته بودن دیافراگم در عکس معلوم می‌شود.

ولی در صورت باز بودن دیافراگم کثیفی لنز نمایان نخواهد بود. همین اصل در مورد عکاسی از پشت شیشه نیز صادق است.

هنگام عکاسی از دیافراگم‌ های مختلفی استفاده نمایید تا عکستان هم به اندازه کافی شارپ باشد و هم کثیفی‌های شیشه معلوم نشود.

در عکس زیر، لک ‌های شیشه در دیافراگم f/8 ناپدید شدند.

در اسرع وقت خود را به محل عکاسی مورد نظرتان برسانید

مطمئنا این را خودتان نیز می‌دانستید. بسیاری از عکاسان به دنبال بهترین نقاط برای عکاسی هستند پس بهتر است در اولین فرصت خود را به آن برسانید.

من همیشه دو ساعت زودتر از موعد در محل عکاسی حاضر می‌شوم تا نقطه مورد نظرم را داشته باشم.

گردهمایی عکاسان برای ثبت مناظر شهری سیاتل

عکس بدون وجود توریست‌ها:

سیستم تهویه مطبوع را خاموش کنید!

شاید این نکته‌ی عجیبی به نظر برسد و اگر در کشور گرمی زندگی می‌کنید ممکن است به کلی آن را نادیده بگیرید.

در اکثر اوقات مشکل خاصی پیش نمی‌آید ولی برخی اوقات وقتی زمان قابل توجهی را در اتاقی با تهویه مطبوع می گذرانید و سپس برای عکاسی بیرون می‌روید لنزتان بخار می‌گیرد.

این زمانی اتفاق می‌افتد که لنز سردتان در مواجه با هوای گرم و اغلب مرطوب قرار بگیرد. پاک کردن رطوب روی لنز زمان زیادی می‌برد.

نکات ویرایش عکس

تا اینجا با چند نکته در مورد ویرایش عکس آشنا شدید ولی در اینجا می‌خواهیم چند توصیه برای ارتقای هر چه بهتر عکس‌هایتان از مناظر شهری به اشتراک بگذاریم.

به طور کل ویرایش عکس به سلیقه شما بستگی دارد.

برخی ترجیح می‌دهند که عکس‌هایشان طبیعی باشد و برخی دیگر دوست دارند تا کمی آن را ویرایش کنند.

نکات ویرایش عکس

تا اینجا با چند نکته در مورد ویرایش عکس آشنا شدید ولی در اینجا می‌خواهیم چند توصیه برای ارتقای هر چه بهتر عکس‌هایتان از مناظر شهری به اشتراک بگذاریم.

به طور کل ویرایش عکس به سلیقه شما بستگی دارد. برخی ترجیح می‌دهند که عکس‌هایشان طبیعی باشد و برخی دیگر دوست دارند تا کمی آن را ویرایش کنند.

تصحیح پرسپکتیو و اعوجاج خمره‌ای در Adobe Camera Raw

در عکاسی مناظر شهری بیشتر از هر سبکی خطوط افقی و عمودی وجود دارد. نوع رفتار شما با آن خط‌ها تاثیر قابل توجهی بر حس عکس شما دارد.

گاها اعوجاج پرسپکتیو (Perspective distortion) و اعوجاج خمره‌ای (Barrel distortion) می‌تواند حس درونی عکس را بهبود ببخشد و برخی اوقات نیز می‌تواند اثر منفی بر صحنه داشته باشد.

چگونگی ویرایش عکس کاملا به سلیقه شما بستگی دارد ولی چگونگی تصحیح سریع اعوجاج نیاز به مهارت دارد.

در اینجا قصد داریم یک راه آسان و سریع برای تصحیح عکس با Adobe Camera Raw را نشانتان دهیم. البته شما می‌توانید همین فرایند را در Lightroom نیز انجام دهید.

این عکس قبل از ویرایش است که اعوجاج پرسپکتیو و اعوجاج خمره‌ای کاملا در آن مشهود است:

در اینجا ما اعوجاج‌ها را تصحیح کردیم:

حال به چگونگی تصحیح آن می‌پردازیم:

ابتدا فایل RAW را وارد فتوشاپ کنید. به این صورت Adobe Camera Raw به طور خودکار باز می‌شود.

یکی از ویژگی‌های جالب نرم افزار این است که اگر عکس‌هایی با نوردهی مختلف داشته باشید می‌توانید دکمه‌ی Select All را در گوشه چپ انتخاب کنید تا تغییرات به طور یکسان بر تمامی عکس‌ها اعمال شود.

این نمایه تصویری از مراحل کار است. شماره‌ها مراحل انجام کار را نشانتان می‌دهند.

مراحل تصحیح اعوجاج:

۱- زبانه‌ی Lens Corrections را انتخاب کنید.

۲- به Manual بروید

۳- Show Grid را انتخاب کنید تا بتوانید صاف بودن ساختمان‌ها را تخمین بزنید.

۴- برای دستیابی به بهترین نتیجه ممکن تمامی گزینه‌ها را امتحان کنید. در این عکس من از A استفاده کردم که مخفف Auto (خودکار( می‌باشد.

۵- این ابزار قابلیت بسیار خوبی در تصحیح اعوجاج پرسپکتیو دارد ولی ممکن است برای تصحیح کامل عکس نیاز باشد چند تا از اسلایدرها را حرکت دهید. سپس من اسلایدر Distortion را به ۱۲ تغییر دادم تا اعوجاج خمره ای را حذف کند.

۶- سپس Vertical را به ۴ تغییر دادم که موجب صاف شدن ساختمان‌ها شد.

و کار تمام است! حتما در پایان دکمه‌ی Sync Results را بزنید تا تغییرات بر تمامی نوردهی‌ها اعمال شود.

سیاه و سفید سازی و اضافه کردن طیف آبی برای ایجاد حسی مدرن و مربوط به آینده

اکثر عکاسان می‌دانند که برخی از رنگ‌ها یکدیگر را کامل می‌کنند. حتی جدول‌هایی در اینترنت وجود دارد که نشان می‌دهد کدام رنگها سازگاری بهتری باهم دارند.

من فکر می‌کنم حس مربوط به آینده زیبایی به عکس‌های مناظر شهر‌های مدرن می‌بخشد.

من ابتدا کاملا عکس را با لایه‌ی Hue/Saturation (شماره ۱) سیاه و سفید می‌کنم و سپس یک فیلتر آبی به عکس اضافه می‌کنم (۲) یا اینکه توسط لایه‌ی Color Balance (شماره ۳) رنگ آبی موجود در عکس را تقویت می کنم.

ترکیب کردن ساعت طلایی با نورهای شهر

این یکی از تکنیک‌های محبوب من است. ما به آسانی می‌توانیم نورهای شهر در شب را با نورهای ساعت طلایی ترکیب کنیم تا عکس عمق بیشتری پیدا کند.

در پایین دو عکس را می‌بینید که ترکیب کرده‌ایم. عکس در نوردهی شب ۴۵ دقیقه بعد از عکس ساعت طلایی گرفته شده است. عکس ساعت طلایی ترکیبی از دو عکس با نوردهی طولانی توسط ماسک روشنایی می‌باشد. در پایین عکس‌ها شما ویدئوی انجام این کار را می‌بینید.

نور شهر

صحنه در ساعت طلایی

عکس نهایی ترکیب شده:

ویدئو آموزش ترکیب دیجیتال عکس‌ها – پنج Blend mode کاربردی فتوشاپ برای عکاسان:

در ترکیب کردن نامحدود باشید!

با توجه به خلاقیتی که می‌خواهید به خرج دهید، فرایند ترکیب عکس‌ها می‌تواند نتایج بسیار متفاوتی داشته باشد.

برای مثال عکس زیر از Boboy Photographies را مشاهده نمایید.

او از یک نوردهی پایه استفاده کرد و سپس آن را با یک عکس نوردهی طولانی از آسمان، یک نوردهی مجزا از خورشید، یک نوردهی دیگر از نورهای شهر و چند نوردهی از دنباله‌های نور ترکیب کرد.

تمامی این نوردهی‌ها از یک صحنه بوده و در فاصله یک ساعته گرفته شده اند.

ایجاد انعکاس

انعکاس‌های مصنوعی مانند جاستین بیبر هستند! یا عاشقش هستید یا اینکه به شدت از آنها متنفرید!

ایجاد انعکاس فرایند بسیار ساده‌ای است. شما نیاز به عکسی با منظره‌ شهری در پس زمینه دارید که خط صافی در زیرش باشد.

نیاز نیست که حتما پیش زمینه آب باشد. در اینجا می‌توانید آموزش ساده‌ای از ایجاد انعکاس مصنوعی در فتوشاپ را ببینید.

این مطلب تنها به بخش بسیار کوچکی از عکاسی منظره پرداخته است.

حالت‌های بسیاری برای عکاسی و ویرایش در این سبک وجود دارد که به ابتکار و دانش شما بستگی دارد.

امیدوارم این مطلب مفید بوده باشد و بتوانید از آن در حرفه‌ کاری خود نهایت استفاده را ببرید.

تحریریه روشابوم

منبع

برگرفته از: ۵۰۰px

دیدگاه ها

دیدگاه بگذارید


Warning: getimagesize(/home/roshab/domains/roshaboom.com/public_html/wp-content/uploads/2019/05/خانه-سنگی-2.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /home/roshab/domains/roshaboom.com/public_html/wp-content/themes/businesslounge/rt-framework/functions/rt_resize.php on line 212

Warning: getimagesize(/home/roshab/domains/roshaboom.com/public_html/wp-content/uploads/2019/05/خانه-سنگی-2.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /home/roshab/domains/roshaboom.com/public_html/wp-content/themes/businesslounge/rt-framework/functions/rt_resize.php on line 212

Warning: getimagesize(/home/roshab/domains/roshaboom.com/public_html/wp-content/uploads/2020/07/MEARI-ROSHBOOM-2--scaled.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /home/roshab/domains/roshaboom.com/public_html/wp-content/themes/businesslounge/rt-framework/functions/rt_resize.php on line 212

Warning: getimagesize(/home/roshab/domains/roshaboom.com/public_html/wp-content/uploads/2020/07/MEARI-ROSHBOOM-2--scaled.jpg): failed to open stream: No such file or directory in /home/roshab/domains/roshaboom.com/public_html/wp-content/themes/businesslounge/rt-framework/functions/rt_resize.php on line 212

    روشا بوم فردا
    RoshaBoom

    آدرس

    تهران
    مسیر اول “میدان المپیک ،بلوار المپیک خیابان ساحل کوچه 51 پلاک 39 طبقه سوم

    مسیر دوم ” بزرگراه حکیم شرق به غرب بعد از المپیک اولین خیابان -کوچه 51 پلاک 39 طبقه سوم

    تلفن

    021-44177864

    ایمیل

    Roshaboom@yahoo.com