افق ما ،

کاخ ثابت پاسال

معماری مجموعه ای از عناصر به هم پیوسته می باشد که فضا را شکل می دهند.

فضای خلق شده توسط معمار می تواند زمینه ساز بسیاری از رخدادهای اجتماعی و فردی گردد؛ چنانچه طرح ریزی و سازماندهی شاکله ی معماری متناسب با روحیات کاربران آن باشد برآیندهای مثبتی می تواند داشته باشد.

ساختار کلی یک فضا از جزئیات زیادی تشکیل شده است که در تاریخ معماری به نوعی بخشی از هویت تمدن های مختلف شناخته می شده است.

جزئیات، تصویر ذهنی زمان

انسان ها از همان آغاز همواره در تلاش بوده اند آنچه که در پس ذهنشان به عنوان نمودهایی از عقاید و خواسته هایشان بوده است را به نوعی به نمایش بگذارند.

انسان های اولیه بر جداره ی غارها داستان زندگی خود را نقاشی می کردند، مصریان باستان خدایان خود را بر جای جای بناهایشان قرار می دادند، ایرانیان انواع نمادهای طبیعت را در بناهایشان نمایش می دادند و…

همان طور که در بالا بدان اشاره شد جزئیات بیانگر هویت نسل های مختلف بوده اند؛ کلیات یک بنا نشان دهنده ی تمدن های بزرگ و جزئیات تمایز بین ریزتمدن ها را نشان می داده است.

جغرافیای پارس نیز از این قاعده مستثنی نبوده است، نمونه های بسیار زیادی را می توان در معماری قدیمی سرتاسر سرزمینمان مشاهده کنیم؛

از سرستون های تخت جمشید تا حکاکی پله های تالار آپادانا، هنر آجرکاری سلجوقیان در مساجد، میل ها و مناره ها  و به کاربردن انواع ارسی، پنج دری، طاقنما و انواع تزئینات در دوره های قاجار و پهلوی.

جزئیات در معماری؛ از گذشته تا به امروزجزئیات در معماری؛ از گذشته تا به امروزفقدان هویت یا کمرنگ شدن آن

تدریجا با افزایش مراودات ایران با غرب مدرن و استعمارگری های فرهنگی و اجتماعی، هنر و معماری خود را به دست فراموشی سپردیم و رویکرد التقاط گرایی بر کلیه ی سطوح هنر و فرهنگ ما مستولی شد که باعث تغییر نگرش زیباشناسانه گردید.

ورود معماری کلاسیک غرب به عنوان نمود و مظهر زیبایی که نمادی از ” معماری با کلاس” محسوب می شد در کنار تزئینات داخلی کلاسیک، به کاربردن مجسمه ی خدایان روم، سرستون های غربی و بسیاری از تزئینات نامتجانس با سبقه هنر ایرانی منجر به تغییرات عمده در ساختار معماری و شهرسازی در مقیاس های کلان و خرد گردید.

جزئیات در معماری؛ از گذشته تا به امروز

در این بین همواره عده ای بودند که به مقابله با این موج می پرداختند، اما در اغلب موارد قدرت جبهه ی مقابل غالب بود؛ که دلیل اصلی آن تغییر سلایق زیباشناسی مردم بوده است.

در سال های اخیر در کوچه پس کوچه های شهر می توان تلاش هایی برای باززنده سازی هویت معماری سرزمینمان را مشاهده کرد.

تک نماهای آجری با به کارگیری موتیف ها و مصالح آشنا در بین نماهای عمدتا بدون نظم و ناسازگار خودنمایی می کنند؛ فشارهایی هرچند اندک از سمت ارگان های مسئول نیز برسرعت بازیابی معماری گذشته می تواند تاثیرگذار باشد.

اما در فضاهای داخلی، تصویری از معماری اصیل ایرانی غالبا در فضاهایی همچون سفره خانه ها، رستوران های سنتی، اقامتگاه های بومگردی و فضاهایی از این دست دیده می شود و کمتر می توان در فضاهای مسکونی حس و حال اشنا دید.

بهادادن به معماران جوان و خلاق

ناگفته نماند که گران بودن مصالح و تکنیک های سنتی نیز در کمرنگ شدن آن ها در سطوح شهری بی تاثیر نیوده است و در شرایط برابر کارفرماها ترجیح می دهند بیشتر از مصالح ارزانتر استفاده کنند.

چنانچه تسهیلات مشخص و هدفمندی در راستای به کارگیری عناصر معماری ایرانی در پوسته و بطن فضاها اعطا شود می توان تصاویری آشناتر را در سطح شهرها دید.

بها دادن به معماران جوان و خلاق و تشویق کارفرماها به کارکردن با آن ها به جای سازنده های نا آشنا به فنون معماری نیز می تواند قدمی بزرگ در اعتلای فرهنگ معماری ایرانی باشد.

جزئیات در معماری؛ از گذشته تا به امروز

 خانه خیابان باهنر، معمار جوان، رضا کولیوند

نگارنده :مهندس مصطفی سلطانمحمدی

دیدگاه ها

دیدگاه بگذارید

    روشا بوم فردا
    RoshaBoom

    آدرس

    تهران
    مسیر اول “میدان المپیک ،بلوار المپیک خیابان ساحل کوچه 51 پلاک 39 طبقه سوم

    مسیر دوم ” بزرگراه حکیم شرق به غرب بعد از المپیک اولین خیابان -کوچه 51 پلاک 39 طبقه سوم

    تلفن

    021-44177864

    ایمیل

    Roshaboom@yahoo.com

    سبد خرید